Posta pare a intra pe drumul cel bun

by Octavian Badescu 1,344 views0

Guvernul si-a schimbat strategia in privinta Postei. Mai bine zis, si-a adaptat-o la contextul pietei.

Desi in urma cu cateva luni, intentia Statului era sa cedeze 20%, capitalizand Posta, saptamana trecuta 20% s-a transformat in 51%, decizia fiind argumentata intr-un mod in care putea fi argumentata si in urma cu cateva luni.

Ce s-a schimbat?

Probabil ca Guvernul a realizat ca la o companie care inregistreaza pierderi si care are un model de business cel putin perfectibil, nu se va baga nimeni cu aport de capital si fara putere de decizie. Si de ce ar face-o?

Probabil ca diversele discutii cu potentiali investitori au reliefat aceasta realitate.

La CNPR sunt necesare reforme de fond, cel putin una dintre acestea avand potential de problema sociala: numarul mare de angajati in raport cu cifra de afaceri si cu “profitul”, de fapt cu pierderile.

Posta lucreaza cu 32.000 angajati, deci putem estima ca vorbim de un impact social al CNPR asupra a 100.000 persoane.

La venituri totale de 290 milioane Euro (in scadere fata de 2010), CNPR are cheltuieli cu personalul de 200 mil. Euro (cca 70 % din venituri!). Practic, fiecare angajat al Postei aduce in medie la veniturile Postei 9.000 euro anual, in speta, cca 750 euro lunar. Infim.

Cine si cum va rezolva aceasta chestiune ? Este o intrebare pentru anul 2013.

In 2011, Statul si Fondul Proprietatea, prin compania Posta Romana au pierdut 40 mil. Euro, cu 50 % mai mult decat pierdeau in 2010. Ca sa nu ne deprimam, nu voi mai calcula cu cati euro contribuim anual fiecare dintre noi in medie pentru a acoperi aceste pierderi…

Un lucru e cert: dincolo de anumite datorii acumulate care vor trebui rezolvate, pentru ca CNPR sa-si revina, nepierzand bani si cu cat mai putine “pagube” in randul salariatilor, este necesar ca in 3-4 ani Posta sa ajunga la venituri intre 500 si 700 mil Euro, deci sa-si dubleze cifra de afaceri si, in paralel, sa se tehnologizeze, sa-si modifice politica de resurse umane, politica de preturi, sa-si extinda aria de servicii furnizate si gama de clienti si sa presteze la un nivel competitiv din toate punctele de vedere. Si, in plus, sa invete sa “vanda”. Aceasta in conditiile unei piete liberalizate si a unui context economic defavorabil. Pare o “misiune imposibila”, insa se poate? Eu as spune ca da.

Posta Romana a anului 2020 poate depasi 1 miliard de Euro in venituri si 100 milioane euro ca profit, beneficiand la acel moment de serviciile unui personal cu un numar probabil intre 20.000 si 40.000, generand astfel sub diferite forme venituri (si nu pierderi, ca acum) la bugetul Statului.

De unde pot veni toate acestea? Primul pas poate fi facut cu ajutorului mult-discutatului “management privat”, de fapt “profesionist” si apoi obligatoriu cu un investitor strategic care sa aiba si capacitate financiara, putere de decizie si know-how specific. Si acestuia trebuie sa-i cedezi majoritatea, pentru ca din pacate Posta a ajuns intr-o situatie in care nu prea mai are de ales. Trebuie insa sa isi joace cartile cat mai bine la vanzare, punand accentul pe anumite puncte tari pe care inca le mai are si care sunt acum la categoria “potential neexploatat”.

De ce s-a ajuns aici, cine sunt vinovatii si care sunt interesele? Irelevant pentru tema discutiei, aceasta este situatia. Insa cand esti deja la 10 metri in groapa si nu stii cum sa mai iesi, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa te opresti din sapat. Si tocmai asta este ceea ce incerca acum actualii actionari ai Postei sa faca.

 

Sursa foto: www.timetv.ro